Opleiding:
Nutsakademie
Rotterdam en Rietveld-
akademie Amsterdam.
Keramist sinds de zestiger
jaren vorige eeuw.
Maakt objecten, installaties en
gebruiksgoederen in steengoed.
Zeer geïnteresseerd in werk uit het
verre verleden. De objecten en installaties bestaan vaak uit samengestelde delen en bevatten soms andere materialen zoals hout en metalen.
Thema’s zijn vaak universeel:
reliefstelen, gedenktekens en uitkomsten
van processen. Gebruikte materialen, technieken en werkwijzen laten zien dat de kunstenaar van nu is.
Zijn objecten en installaties naar onvermoede rituelen en ceremoniën. Ironie en humor zorgen voor raadselachtigheid.
Nederlandse kunstenares
Elke kunstenaar heeft een eigen verhaal. Het verhaal van Liesbet Milort begint in 1984 op Kunstacademie Minerva in Groningen. Zij studeert hier in 1989 af, om zich vervolgens als beeldend kunstenaar te vestigen in Amsterdam. Het werk van Milort handelt rond het vaste thema 'Portretten uit Holland'. Portretten van Hollandse dierenKarl-Heinz Pesch is oorspronkelijk opgeleid als 'Industriekaufmann', maar is uiteindelijk werkzaam geworden als meubelmaker en als maker van andere nuttige voorwerpen ook uit ijzer. Gaandeweg werden er steeds meer sierobjecten gemaakt en gevraagd en door ook steeds meer vrij werk te maken werd Karl-Heinz steeds meer de kunstenaar die hij vandaag de dag is.
Beeldend kunstenaar sinds 1985. Winnaar van de publieksprijs "Kunstenaar van het jaar", gekozen uit ruim 1000 kunstenaars in heel Nederland. Deelnemer aan Nationale Kunstdagen en "the Colorfield Performance" o.l.v. Dirk Hakze n.a.v. Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa. Exposities door heel Europa en "Invite d'honneur" op het festival "Rendez-Vous de Saint Loup" en lid van "Le Jury International" aldaar. Werk werd getoond in diverse Musea ( o.a. Museum Jan Cunen Oss en Coda Museum Apeldoorn, etc. ) en in o.a. galerie de Overvloed Oss, Sous Terre Lithoijen etc. Eigen atelier aan huis.
Doordat ze zelf actief met paarden in de sport bezig is, eerst dressuur en tegenwoordig westernrijden, vormt het paard een enorme inspiratiebron. Door ermee te rijden voelt ze de kracht van deze dieren en wil dat in de beelden tot uitdrukking brengen.
Ze werkt haar beelden ook altijd zelf af en vooral met het patineren, het op kleur brengen, kan ze nog eens een extra dimensie toevoegen.
Het nieuwste werk van Ellen bestaat uit glazen vaasvormen en slanke figuren.
Het glas is ovengesmolten glas en dus niet ontstaan door blazen of fusing. Deze techniek is zeer bewerkelijk.
Eerst wordt er een model geboetseerd van boetseerwas. Hier wordt een speciale mal omheem gemaakt die op zijn beurt weer wordt uitgesmolten. Deze mal gaat in een oven met een specifiek glasprogramma, samen met kleine stukjes speciaal glas.
De stook kan variëren van anderhalve week tot zeker enkele weken, afhankelijk van het model en de grootte van het kunstwerk. Enkele modellen worden extra aangelicht met LED-verlichting.
Het werken in glas biedt een hele nieuwe zoektocht aan. Hier zoekt ze de grenzen van wat mogelijk is in vorm en kleur. Glas is niet altijd zo gewillig als brons en heeft zeker eigenschappen die het werken ermee aan regels bindt. Dit maakt het juist spannend en geeft een extra voldaan gevoel als het werkstuk voldoet aan de verwachtingen wanneer het uit de oven komt. naar top van pagina
Als Autodidaktin entstanden ab 1993 erste Holzarbeiten. 1997 die erste Ausstellung mit Arbeiten in Vollplastik, auch Stelen u. Außenskulpturen, immer coloriert und aus heimischen Hölzern wie Linde, Pappel, Eiche, auch Abschnitte von Fichte-Leimbinderbalken.
Die Thematik "Starke Frauen" hat sich gehalten. Von der mystisch erd-verbundenen Göttin, Erdmutter u. Hüterin bis zur "starken Frau" von heute, die in Pose u. Mimik von Standfestigkeit, Energie u. Stärke zeugt, bezugnehmend auf ihre Ursprünge u. Wurzeln.